Faalangsttraining

Faalangsttraining

Voor wie?

De training is bestemd voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs.
Hoewel een beetje faalangst nuttig kan zijn, kan faalangst soms ook vormen aannemen die het leren en maken van toetsen, tentamens en examens of het uitvoeren van presentaties in de weg kan staan.
Als je last hebt van faalangst dan kan zich dat op verschillende manieren uiten.

Een paar voorbeelden:
– je blijft piekeren, waardoor het kan zijn dat je slecht slaapt,
– je zet je buitensporig in,
– je geeft jezelf op je kop,
– je vergelijkt jezelf steeds met anderen,
– je hebt de neiging het bijltje erbij neer te gooien,
– je hebt tijdens stressperiodes last van woedeaanvallen,
– je hebt de neiging de schuld aan anderen te geven.

Hoe ziet de training eruit?

De training helpt leerlingen invloed te krijgen op zichzelf, hun denken en doen en daarmee op hun leren. Het maakt voor de leerlingen zichtbaar welke invloed zij hebben op succes en falen. Wanneer ze dat inzicht verwerven, kunnen ze het toepassen bij het creëren van nieuwe succeservaringen.
Onderdelen die aan bod komen:

– Het ontstaan van faalangst.
– Het besef dat je invloed hebt op je situatie. Dit besef leidt tot zelfvertrouwen.
– Het uitwisselen van ervaringen en gevoelens.
– Het doen van gerichte oefeningen, het bespreken van oefeningen, het ontvangen en geven van feedback.
– Het vestigen van aandacht op de invloed van je lichaam: je lichamelijke houding bepaalt mede je gedachten.
– Het op zoek gaan naar individuele patronen en daarmee naar het loslaten ervan.

Groepstraining

Er vinden regelmatig groepstrainingen plaats. De maximale groepsgrootte is 10 deelnemers.

Individuele training

Er zijn ook veel leerlingen die het prettig vinden om individueel in gesprek te gaan over dat wat zij als lastig ervaren. In ongeveer 6 sessies van een uur leren leerlingen wat faalangst voor hen betekent, wat zij specifiek kunnen doen om ermee om te gaan en de problematische kant ervan te laten oplossen.